Module 1

Bespreken

Hoe maak ik het onderwerp bespreekbaar?

De wijze waarop dit proces gaat plaatsvinden heeft alles met communicatie te maken: het zenden van een boodschap om de ontvanger van de inhoud van de boodschap bewust te laten worden. De mate van bewustwording kun je onderverdelen in 3 stappen:

  1. Bekendheid
  2. Besef
  3. Begrip

Bekendheid
Bespreekbaar maken kan op verschillende manieren, maar het begint met bekendheid te geven aan het begrip mantelzorg. Zodra medewerkers weten wat mantelzorg is en dus ook weten of ze zelf mantelzorger zijn, dan pas heeft het zin om het onderwerp te bespreken. Veel mantelzorgers zijn zich namelijk niet bewust van het feit dat ze mantelzorger zijn. In onderstaande video wordt kort uitgelegd wat een mantelzorger is:

Mantelzorgers zijn geen beroepsmatige zorgverleners, maar geven zorg omdat zij een persoonlijke band hebben met degene voor wie ze zorgen. Mantelzorg is niet de alledaagse zorg voor bijvoorbeeld een gezond kind.  Wat we zien is dat de termen mantelzorg, de reguliere zorg voor kinderen en vrijwilligerswerk in de praktijk vaak door elkaar gehaald worden. Toch zijn het verschillende vormen van ‘iets voor een ander doen’.  Voor alle vormen van ‘de ander helpen’ kies je vrijwillig, maar niet voor mantelzorg: dat overkomt je.

Vraag u eerst af: wat wil ik als werkgever met dit onderwerp en wat ga ik hierover communiceren? Dan is het raadzaam om het thema mantelzorg eerst in brede zin bij uw werknemers onder de aandacht te brengen. Dit kan door middel van bijvoorbeeld een interne nieuwsbrief, een toegevoegd agendapunt in het werkoverleg, een bijeenkomst met een gastspreker of het vertonen en bespreken van bovenstaande video.

Besef
De volgende stap is om ervoor te zorgen dat er ook besef komt bij alle medewerkers en leidinggevenden. Het meewerken aan een intern onderzoek zal bijdragen aan een dieper besef. Hiervoor zijn een aantal instrumenten handig om te gebruiken:

Enquête
Met dit onderzoek onder mantelzorgers, collega’s en leidinggevenden krijgt u een uitgebreid beeld van de situatie rondom werk en mantelzorg binnen uw organisatie.

Diepte-interviews
Op basis van interviews krijgt u een kwalitatief beeld en een indruk hoe medewerkers tegen het thema aankijken. U kunt deze interviews losstaand van de enquête uitvoeren of in het verlengde daarvan. Voordeel van het laatste is dat u een verdiepingsslag kunt maken van de uitkomsten van de checklist of medewerker onderzoek.

Begrip
Besef zal langzamerhand verschuiven naar begrip door de onderzoeksresultaten te bespreken met leidinggevenden en medewerkers en op basis hiervan te nemen maatregelen bepalen en uit te voeren.
Het is cruciaal voor een succesvol verloop dat de uitkomsten, inzichten en oplossingsrichtingen met de verschillende doelgroepen worden besproken.
Het werkoverleg kan hiertoe uitstekend dienen:

  • Uitkomsten presenteren.
  • Knelpunten en behoeften bespreken.
  • Vragen naar oplossingsrichtingen.
  • Deze uitkomsten meenemen in het te ontwikkelen beleid.
  • Definitieve beleid terugkoppelen.

Op deze wijze zijn de eerste stappen in het bespreekbaar maken gezet. Op basis hiervan kan de organisatie specifieke oplossingsrichtingen benoemen en verder uitwerken.

Deze 3 stappen zijn uitgewerkt met praktische tools in het document
Toolbox bespreekbaar maken in 3 stappen