Module 3

Bekwamen

Het combineren van werk en mantelzorg vraagt om heldere afstemming

1. Denkt u dat u met aandacht voor mantelzorg uitval kunt voorkomen?

2. Denkt u dat uw werknemers uit zichzelf naar hun leidinggevende stappen wanneer er spanning ontstaat tussen werk en privé?

3. Weten de leidinggevenden binnen uw organisatie wat de definitie is van mantelzorg?

Niet altijd vanzelfsprekend
Wanneer iemand klem komt te zitten tussen werk en mantelzorgtaken is het niet vanzelfsprekend dat deze werknemer hiermee naar zijn of haar leidinggevende stapt. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom men dit uit de weg gaat: iemand is van mening dat werk en privé gescheiden moeten blijven, wil de collega’s niet belasten, of een medewerker denkt zelfs dat zijn of haar positie op het werk in gevaar komt na het delen van dit ‘zwaktepunt’. 
Het is van groot belang dat u als werkgever het initiatief neemt om het onderwerp op een open manier bespreekbaar te maken. Zodat uw medewerkers zich vrij voelen om de balans tussen werk en privé met u te bespreken en samen naar oplossingen te zoeken wanneer dat nodig is. Die vindt u niet door alleen keihard op de regels te wijzen, maar ook niet wanneer u doorschiet in meelevendheid. Ook een werknemer met mantelzorgtaken wordt graag serieus genomen op de werkvloer en wil niets liever dan zijn of haar werk goed doen. Zorg daarom voor ruimte om in kaart te brengen waar de medewerker tegenaan loopt, zodat ook helder wordt waar de kansen voor oplossingen liggen.