Module 3

Bekwamen

Ingrediënten voor een goed gesprek
Het lijkt zo makkelijk, maar het is goed om bewust stil te staan bij de juiste aanpak voor een constructief gesprek en bij de valkuilen die op de loer liggen. Bij het bespreken van de balans tussen werk en privé en de eventuele problemen die daarbij zijn ontstaan komt u immers heel dicht bij het privé leven van uw werknemer.
Bekijk eerst eens deze drie animatiefilmpjes waarin op drie verschillende manieren het gesprek over de combinatie werk en mantelzorg wordt gevoerd. In dit geval is het de werknemer die het initiatief neemt om dit onderwerp bespreekbaar te maken. In hoeverre deze poging leidt tot constructieve afspraken hangt sterk af van de reactie van de werkgever…

Gesprek over werk en mantelzorg 1

Gesprek over werk en mantelzorg 2


Gesprek over werk en mantelzorg 3


Welk gesprek levert volgens u de beste uitkomst op?
Wat doet de manager in dit gesprek anders dan in de andere gesprekken?


Taakgericht en mensgericht communiceren
Een effectief gesprek begint met interesse voor de medewerker: ’ik ben benieuwd naar de thuissituatie (mensgericht) en de invloed hiervan op de werksituatie (taakgericht)’.
In het eerste filmpje is er sprake van een taakgerichte manager die alleen geïnteresseerd is in het effect op de werksituatie. De medewerker moet gewoon op tijd zijn, zijn werk doen en privézaken zelf maar oplossen: het effect is dat de medewerker geen oplossing voor zijn probleem heeft.
In het tweede filmpje gaat het om een mensgerichte manager die vooral geïnteresseerd is in het welzijn van de medewerker en zijn familie: het effect is dat er geen concrete afspraken worden gemaakt.
De manager in het derde filmpje is zowel mens- als taakgericht: het effect hiervan is dat er oplossingen worden gevonden die werken voor de medewerker en de organisatie.

Tips voor de aanpak van een effectief mens- en taakgericht gesprek vindt u in het document
Gespreksvoering: praatplaatje.


Do’s en don’ts bij een gesprek
Als u in gesprek gaat met uw medewerker zijn naast een taakgerichte en mensgerichte insteek nog een aantal andere communicatiepunten van belang:

  • Luisteren naar de medewerker en uit laten praten.
  • Niet zelf oplossingen gaan bedenken, maar de medewerker stimuleren met oplossingen te komen. U kunt dan samen met de medewerker kijken wat haalbaar is.
  • Open vragen stellen.

    Waarom en hoe u open vragen moet stellen leest u in het document De kunst van het vragen stellen.


Overbelasting
Leidinggevenden zijn er bij gebaat overbelasting bij mantelzorgers tijdig te herkennen. In het volgende filmpje geeft Randstad tips voor leidinggevenden over hoe hiermee om te gaan:

In het filmpje wordt gezegd dat zodra u signalen oppikt die op overbelasting duiden het van belang is om zo snel mogelijk in gesprek te gaan. De vraag is dan: wat voor signalen kunnen dat zijn?
We kunnen de signalen van overbelasting grofweg in 3 hoofdcategorieën onderverdelen: emotionele signalen, lichamelijke signalen en ander gedrag.

Een verdere uitwerking hiervan is te vinden in het document
Herkennen overbelasting.